تماس با ما درباره ما پرسش و پاسخ نقشه سايت آرشيو اخبار نمای اصلی
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
دفتر تالیف کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری
صلوات بر محمد . آل محمد ص
 
 
 
 
استاد محدث، آموزش مفاهیم قرآن را در کشور احیاء کرد
تاريخ: شنبه 19 بهمن 1392  ساعت: 10:24

رضا نباتی: مرحوم محدث، آموزش مفاهیم قرآن را در کشور احیاء کرد %d9%85%d8%b1%d8%ad%d9%88%d9%85-%d9%85%d8%ad%d8%af%d8%ab%d8%8c-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%85%d9%81%d8%a7%d9%87%db%8c%d9%85-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%ad%db%8c%d8%a7%d8%a1-%da%a9%d8%b1%d8%af گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش گفت: مرحوم «سیدهادی محدث» آموزش مفاهیم قرآن را در کشور احیاء کرد و این استاد قرآنی معتقد بود که توجه به فهم قرآن حلقه گم‎شده آموزش قرآن در کشور است. رضا نباتی، کارشناس دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت «سیدهادی محدث» مؤلف کتب درسی قرآنی، اظهار کرد: وی از خادمان و پیشکسوتان قرآنی بود که سال 1389 به عنوان خادم قرآن کشوری شاخته شد؛ این استاد قرآنی قبل از انقلاب اسلامی از مبارزان انقلابی بود. وی ادامه داد: مرحوم محدث که مهندس فیزیک نیز بود و به تدریس فیزیک می‌پرداخت، فعالیت‌های قرآنی خود را در کنار آموزش فیزیک انجام می‌داد و برای چندین سال مشاور قرآنی حسین مظفر، وزیر اسبق آموزش و پرورش و صاحب تألیفات متعددی بود که کتاب‌های 9 جلدی مفاهیم آموزش قرآن مهد قرآن از آثار این استاد قرآنی بود. کتاب‌های جدیدالتألیف قرآن پایه هفتم و هشتم از آثار استاد محدث است کارشناس دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش با یادآوری اینکه همچنین کتاب‌های درسی قرآن دوره راهنمایی از آثار استاد محدث است، افزود: کتاب‌های درسی قرآن پایه‌های هفتم و هشتم که امسال برای نخستین‌بار به چاپ رسیده‌اند نیز از جمله تألیفات این استاد قرآنی بوده که مرحوم محدث نقطه نظرات زیادی در زمینه تألیف این کتاب‌ها داشته‌اند و همچنین مطالعات ژرف و دقیقی در این حوزه داشته‌اند. وی با عنوان این مطلب که استاد محدث، آموزش مفاهیم قرآن را در کشور احیا کرد، ادامه داد: این استاد قرآنی توانست با فعالیت‌های گسترده خود در امر آموزش مفاهیم قرآن کریم و تألیف کتب درسی قرآنی، قرآن را از سال 78 در آموزش و پرورش احیا و بحث آموزش قرآن را در آموزش و پرورش متحول کند. استاد محدث دغدغه‌های زیادی در حوزه قرآنی داشت نباتی ادامه داد: استاد محدث با نگاه توسعه سواد قرآنی که شامل چهار ویژگی؛ خواندن، فهمیدن، تدبر و انس روزانه با قرآن بود فعالیت‌های خود را دنبال می‌کرد و دغدغه‌های زیادی در حوزه قرآن داشت؛ خیلی وقت‌ها در دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی آموزش و پرورش می‌گفت، بیایید بنشینید درباره فعالیت‌های قرآنی کشور صحبت کنیم و از کارشناسان دفتر تألیف کتب درسی، نظرات و پیشنهادت را دریافت می‌کرد و این استاد قرآنی به واقع برای قرآن و فعالیت‌های قرآنی وقت می‌گذاشت و تلاش می‌کرد تا همواره اطلاعات و دانسته‌های ما را اصلاح و تقویت کند. وی یادآور شد: از دست دادن استاد محدث برای ما همانند کسی است که پدرش را از دست داده است، وی همانند یک پدر که فرزندان خود را راهنمایی می‌کرد ما را راهنمایی می‌کرد و در این کار بسیار نکته‌سنج و دقیق بود و به دلیل تجربه بالا و حافظه خوبی که داشت اشکالات کار ما را خیلی سریع متوجه می‌شد؛ مرحوم محدث با اینکه سن بالایی داشت اما خیلی پرجنب و جوش بود و همواره پی‌گیر فعالیت‌های قرآنی بود. توجه به فهم قرآن حلقه گم‌شده آموزش قرآن در کشور است این کارشناس قرآنی با بیان اینکه مرحوم محدث همواره عنوان می‌کرد که توجه به فهم قرآن حلقه گم شده آموزش قرآن در کشور است، ادامه داد: این حرف استاد محدث کاملا درست بود؛ هم‌اکنون می‌توانیم به این موضوع پی ببریم که اگر قرائت قرآن بدون فهمیدن باشد، ظلم بزرگی به قرآن است و همان طور که این استاد قرآنی همواره بر آن تأکید داشته‌اند، نفهمیدن قرآن حلقه گم شده آموزش قرآن در کشور است. وی ادامه داد: مرحوم محدث در سال جاری برای تألیف کتاب قرآن پایه اول ابتدایی تلاش بسیاری داشت و در تألیف این کتاب همواره به این نکته توجه می‌کرد که آموزش قرآن باید همراه با فهم قرآن باشد که البته این کتاب هم‌اکنون به صورت آزمایشی در برخی از مدارس کشور تدریس می‌شود. نباتی در این بخش از سخنان خود با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به پیشکسوتان و اساتید قرآنی، عنوان کرد: در همین ایام تلاش داشتیم تا مراسمی از فعالیت‌های چندین دهه این استاد قرآنی تجلیل کنیم که متأسفانه به دلیل بیماری این استاد کار به تعویق افتاد اما به هر حال به زودی مراسمی برای گرامیداشت این استاد قرآنی برگزار خواهیم کرد. وی با یادآوری اینکه استاد محدث، حرفش از خودش مهم‌تر است، گفت: دغدغه مرحوم محدث فهمیدن قرآن بود و باید بتوانیم به یادگاری این استاد قرآنی که همان فهم قرآن است، بپردازیم، زیرا این توجه ویژه او به فهم قرآن بود و در این زمینه با توجه به اینکه این استاد قرآنی، نگاه مهندسی نیز داشتند کارهای خود را با دقت زیادی انجام می‌دادند و کارهایی که انجام می‌دادند فقط در حد شعار نبود و به صورت کاملا عملیاتی به فعالیت‌های قرآنی و تألیف کتاب‌های درسی نگاه می‌کردند. وی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری هم این استاد قرآنی را تایید کرده بودند، گفت: نقطه نظرات این استاد قرآنی هم‌اکنون به جای خوبی رسیده است و ما که شاگردان این استاد هستیم این قول را با خود بسته‌ایم که راه این استاد قرآنی را دنبال کنیم تا روح آن مرحومه در بحث قرآن از ما راضی باشد نباتی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: از جامعه قرآنی درخواست دارم به شناخت افکار اساتیدی مانند استاد محدث بپردازند تا ببینند نقطه نظرات و دغدغه‌های این استاد قرآنی چه بود؛ استاد محدث با وجودی که پنج سال بیماری سرطان داشت و شیمی درمانی می‌شد اما با آن وضعیت بیماری خود و مشکلات ریوی که داشت یک لحظه آرام نداشت و همچنین یکی از ویژگی‌های این استاد آن بود که دائم‌الذکر بود.
بازگشت به ليست اخبار