تماس با ما درباره ما پرسش و پاسخ نقشه سايت آرشيو اخبار نمای اصلی
 
 
 
 
برنامه‌های قرآنی وزیر آموزش و پرورش/ راه‌اندازی کارگروه «دستگاه‌ها»
تاريخ: چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393  ساعت: 13:47

نخستین نشست کمیسیون آموزش عمومی قرآن در سال جدید/1 در نشست کمیسیون آموزش عمومی قرآن مطرح شد؛ برنامه‌های قرآنی وزیر آموزش و پرورش/ راه‌اندازی کارگروه «دستگاه‌ها» گروه فعالیت‌های قرآنی: وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: کمیسیون آموزش عمومی قرآن تنها متعلق به آموزش و پرورش نبوده و مخاطب آن تمامی دستگاه‌ها هستند که به همین منظور باید کارگروه «دستگاه‌ها» برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در این کمیسیون راه‌اندازی شود. به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در نخستین نشست کمیسیون آموزش عمومی قرآن در سال 93، با اشاره به اهداف هشت‌گانه آموزش عمومی قرآن که توسط این کمیسیون تدوین و در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است، گفت: این اهداف را باید مصوب، تلقی کنیم و نباید خیلی به دنبال این باشیم که یکبار دیگر برای سال جدید این اهداف را بررسی کنیم. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کارگروه‌هایی که در کمیسیون آموزش عمومی قرآن فعالیت دارند، گفت: به دلیل این که کمیسیون آموزش عمومی قرآن، فقط مختص به آموزش و پرورش نیست و هدف اصلی آن عملیاتی کردن آموزش عمومی قرآن در کشور است، به نظر می‌رسد در کنار کارگروه‌هایی که در این کمیسیون فعالیت دارند باید کارگروه «دستگاه‌ها» نیز راه‌اندازی شود. دستگاه‌های عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن وظایف خود را بدانند وی با یادآوری اینکه مخاطب کمیسیون آموزش عمومی قرآن فقط آموزش و پرورش نیست، ادامه داد: باید یک کارگروه «دستگاه‌ها» به این کمیته اضافه کنیم تا این کارگروه با دعوت از اعضای اصلی و دستگاه‌های عضو کمیسیون، تکلیف و وظایف خود را در قبال توسعه آموزش عمومی قرآن در کشور بدانند و فعالیت هر یک از دستگاه‌های عضو، توسط کارگروه «دستگاه‌ها» مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. فانی یادآور شد: در صورت فعالیت کارگروه «دستگاه‌ها» در کمیسیون آموزش عمومی قرآن، اگر دستگاهی وظیفه خود را در قبال آموزش عمومی قرآن خوب انجام ندهد، مشخص می‌شود و در صورتی که دستگاه‌هایی نیز وظیفه خود را خوب انجام دهد تشویق می‌شود. وی تأکید کرد: باید یک تقسیم کار در بین دستگاه‌های عضو انجام شود که تکلیف هر یک از دستگاه‌ها مشخص شود. همچنین در رابطه با آموزش و پرورش باید کاری کنیم که اهداف آموزش عمومی قرآن به خوبی تبیین شده و برای اجرایی شدن در دوره‌ها و پایه‌های مختلف تحصیلی تقسیم شود و همچنین مشخص شود که به طور مثال پایه اول تا دوازدهم تحصیلی هر یک باید تحقق چه بخشی از اهداف آموزش عمومی قرآن را دنبال کنند. محقق شدن اهداف آموزش عمومی قرآن در قالب آموزش‌های رسمی و غیر رسمی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای محقق شدن اهداف آموزش عمومی قرآن در آموزش و پرورش باید دو قسمت در آموزش و پرورش متصور شویم، افزود: بخش اول مربوط به آموزش رسمی و کتاب‌های درسی است که باید با کمک سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دنبال شود و بخش دیگر، آموزش‌های غیررسمی در قالب فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ای است که مسئولیت این بخش نیز بر عهده معاونت پرورشی و فرهنگی است و لازم است پی‌گیری‌های لازم در این حوزه‌ها را انجام دهند. وی افزود: طی دیداری که چند ماه پیش با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان تأکید داشتند که دانش‌آموزان باید آیات قرآن و مفاهیم آیات را از حفظ باشند تا وقتی بزرگ شدند حتی در صحبت‌های روزمره خود از این آیات و مفاهیم استفاده کنند و متناسب با موضوعی که صحبت می‌کنند آیه مورد نظر را نیز بیان کنند. لزوم گردآوری بیانات مقام معظم رهبری برای اجرای فوق‌برنامه فانی ادامه داد: همچنین، معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش باید مجموعه بیانات مقام معظم رهبری در حوزه آموزش و پرورش و آموزش قرآن را بررسی کرده و از فرمایشات و رهنمودهای ایشان در برنامه‌های رسمی و فوق‌برنامه‌های آموزش و پرورش استفاده کند. وی در ادامه عنوان کرد: اجرای فعالیت‌های قرآنی در مدارس نباید مختص به مدارس عادی و دولتی باشد، بلکه باید برنامه‌های قرآنی در سطح وسیع برای مدارس سمپاد(استعدادهای درخشان)، مدارس استثنایی و... نیز همانند مدارس عادی اجرایی شود. وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت توجه به مدرسان قرآن در این وزارتخانه، گفت: در دوره‌های ضمن خدمت که برای معلمان برگزار می‌شود باید سرفصل‌های مشخصی به منظور آموزش‌های قرآنی برای معلمان در نظر گرفته شود تا معلمان پایه‌های مختلف تحصیلی آمادگی لازم را برای آموزش قرآن در مدرسه کسب کنند و در آموزش قرآن به دانش‌آموزان موفق باشند. دانشگاه فرهنگیان بحث آموزش قرآن به معلمان پایه را جدی بگیرد وی اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان که به تربیت معلمان مقطع ابتدایی می‌پردازد نیز باید توجه ویژه به مباحث آموزش قرآن داشته باشد؛ به نحوی که معلم پایه‌های مختلف ابتدایی تسلط کامل بر آموزش قرآن را داشته باشد و مهارت‌های لازم به منظور آموزش قرآن به دانش‌آموزان ابتدایی را کسب کند. فانی در پایان عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان در بحث معلمان نیز باید با یک برنامه‌ریزی متناسب با دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی پیش برود و اهداف کمیسیون آموزش عمومی قرآن، آماده‌سازی نیروی انسانی برای اجرایی شدن اهداف و عملیاتی کردن این اهداف را دنبال کند.
بازگشت به ليست اخبار