تماس با ما درباره ما پرسش و پاسخ نقشه سايت آرشيو اخبار نمای اصلی
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
دفتر تالیف کتاب های ابتدایی و متوسطه نظری
صلوات بر محمد . آل محمد ص
 
 
 
 
راهنماي آموزش قرآن پايه ي هشتم ( دوم متوسطه )
تاريخ: يكشنبه 30 شهريور 1393  ساعت: 10:11

مقدمه

« بسم الله الرحمن الرحيمõ الرحمنõ علم القرآن õ خلق الانسان õ علمه البيان»

قرآن پيام روشن الهي است که همه‌ي انسان‌ها را به راستي و رستگاري دعوت ‌مي‌کند. از صدر اسلام تا کنون، آموزش اين پيام جاودانه‌ي الهي، از مهم‌ترين ارکان تعليم و تربيت در ميان مسلمانان بوده است.

در کشور ما نيز به اقتضاي جايگاه خاص دين اسلام در فرهنگ مردم و جايگاه ويژه‌ي قرآن در اعتقادات ديني، آموزش اين کتاب آسماني همواره مورد توجه همگان بوده است.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، کتاب‌هاي آموزش قرآن مدارس چند بار بررسي، اصلاح و تکميل شد. آخرين تجديد نظرکه با توليد راهنماي‌ برنامه‌ي درسي قرآن همراه بود،  از سال 77 آغاز گرديد. مهم‌ترين ويژگي برنامه‌ي جديد آموزش قرآن، جامعيت اين آموزش است؛ يعني،‌آموزش قرآن به نحوي است که از يک‌سو همه‌ي حيطه‌هاي يادگيري را شامل مي‌شود و به ويژه بر حيطه‌ي عاطفي که متکفل ايجاد تقويت انس و علاقه‌ي دانش‌آموزان به قرآن و يادگيري آن است،تأکيد دارد؛ و از سوي ديگر، ‌تمامي موضوعات ضروري آموزش قرآن مانند روخواني، روان‌خواني، صحت‌ قرائت، توانايي درک معناي عبارات‌ و آيات ساده‌ي قرآن کريم،‌آشنايي با معارف انسان ساز قرآن و تدبر در آيات الهي را در حد امکان شامل مي‌گردد.

با توجه به اين ويژگي، سه هدف اساسي آموزش قرآن در سه دوره‌ي تحصيلي علاوه بر تقويت انس و علاقه به قرآن کريم، عبارت است از : توانايي روخواني* قرآن در دوره‌ي ابتدايي، روان‌خواني قرآن و درک معناي عبارات‌ و آيات ساده در دوره‌ي راهنمايي و تدبر در آيات قرآن کريم و آشنايي با شرح و توضيح آن‌ها در دوره‌ي متوسطه.

شايان ذکر است که با توجه به جامعيت اهداف آموزش قرآن در هر يک از سه دوره‌ي تحصيلي، ساير اهداف نيز متناسب با شرايط ذهني و روحي دانش‌آموزان مورد توجه قرار مي‌گيرد.

مجموعه پيوست، راهنماي برنامه درس قرآن در دوره‌ راهنمايي تحصيلي است که توسط تعدادي از کارشناسان موضوعي، دبيران مجرب، متخصصين برنامه‌ريزي آموزشي و درسي و با همکاري نمايندگان حوزه‌هاي ستادي ذي‌ربط تهيه و تدوين شده است.

 



٭ توانايي خواندن قرآن كريم طبق مصوبه‌ي شوراي عالي آموزش و پرورش عبارت است از :

فلسفه وجودي درس قرآن

از صدر اسلام تاكنون آموزش قرآن در جامعه اسلامي از جايگاه منحصر به‌فردي برخوردار بوده است. آموزش كودكان مسلمان از آموزش كتاب خدا آغاز مي‌شده و بهره‌مندي از آن و تعليم مراتب مختلفش تا پايان عمر ادامه داشته است. اميرالمؤمنين علي عليه‌السلام در بياني خطاب به فرزند عزيزشان مي‌فرمايند :  « اَن اَبـتَـدِئَـكَ بِـتَعـليـمِ كِـتابِ اللهِ »[1]. در جامعه ما نيز در گذشته‌هاي دور، تعليم و تربيت كودكان يا آموزش قرآن كريم آغاز مي‌شده است. پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي توجه آحاد مردم به‌ويژه نهادهاي مردمي و دولتي به آموزش قرآن كريم بيش‌تر و جدي‌تر شده است؛ به‌نحوي كه اكنون اين آموزش از دوره پيش‌دبستان آغاز مي‌شود و در نظام رسمي تعليم و تربيت، براي همه دانش‌آموزان تا دوره پيش‌دانشگاهي ادامه مي‌يابد.

قرآن كريم مي‌فرمايد : « اَفَـمَن يَعـلَـمُ اَنَّـما اُنـزِلَ اِلَيـكَ مِن رَبِّـكَ الحَـقُّ كَـمَن هُـوَ اَعـمي اِنَّـما يَتَـذَكَّـرُ اُولُـوالاَلـبابِ»

 پس آيا كسي كه مي‌داند آنچه از پروردگارت به سوي تو نازل شده است، حق است، مانند كسي است كه كور و نابيناست، فقط خردمندان پند مي‌گيرند[2] .

از اين آيه شريفه دريافت مي‌شود كسي كه به حقانيت آنچه بر پيامبر نازل شده، دست نيافته است در كوردلي به‌سر مي‌برد؛ و هم‌چنين در آيه 104 سوره انعام آمده است : « قَد جاءَكُم بَصائِـرُ مِن رَبِّكُم فَـمَن اَبـصَـرَ فَـلِـنَفـسِـهِ وَ مَن عَـمِـيَ فَـعَـلَيـها ...»

« قطعاً از سوي پروردگارتان بصائر و دلايل روشن براي شما آمده است، پس هر كس استفاده كند و بينايي ورزد به سود خودش است و هر كس از ديدن آن چشم‌پوشد به زيان خود اوست. »

اين آيه شريفه نيز آيات قرآن كريم را دلايل روشني مي‌داند كه محروميت از آن را كوردلي معرفي مي‌كند. از اين‌رو نجات امت اسلامي از كوردلي و رسيدن به بصيرت، در گرو بهره‌مندي از «بصائر»ي است كه از طريق وحي الهي به پيامبر اكرم در اختيار همه انسان‌ها قرار گرفته است.

آموزش قرآن در طي بيش از 12 سال در نظام رسمي آموزش و پرورش كشور بايد به دستاوردي قابل قبول و ارزشمند بينجامد. اين دستاورد انس با قرآن كريم و توانايي بهره‌مندي از كتاب خداست.

انس با قرآن كريم و توانمندي بهره‌گيري از آن عبارت است از خواندن مستمر قرآن كريم، درك معناي عبارات و آيات ساده و پركاربرد قرآن، امكان و توانايي درك معناي تركيبات، عبارات و آياتِ بالنسبه مشكل‌تر با استفاده از توضيحات ضروري و دسترس، توانايي انجام مراتب اوليه تدبر در آيات كريمه و توان بهره‌گيري از معارف قرآن كريم.

آنچه در اين انس و توانمندي مدّ نظر قرار گرفته است، حداقلِ اموري است كه از نص آيات شريفه قرآن كريم به‌دست مي‌آيد. اين امور عبارت است از :

الف- قرائت قرآن كريم : خواندن و درك معناي آيات همان قرائت كتاب الهي است. آيات شريفه‌اي هم‌چون « فَاقـرَئوا ما تَـيَـسَّـرَ مِـنَ الـقُرآنِ »[3] و نيز سنت قطعي معصومين عليهم‌السلام، ترديدي بر اهميت ارزش قرائت دائمي و مستمر قرآن باقي نمي‌گذارد.

ب- تدبر در آيات : تدبر در آيات قرآن كريم چند بار مورد توجه و تأكيد قرآن كريم قرار گرفته است. آيه شريفه « اَفَـلا يَـتَـدبَّـرونَ الـقُرآنَ اَم عَـلي قُـلوبٍ اَقـفالُـها »[4] انتظار دارد كساني كه دل‌هايشان قفل‌زده نيست، در قرآن كريم تدبر كنند؛ و هم‌چنين آيه شريفه « كِـتابٌ اَنـزَلـناهُ اِلَيـكَ مُـبارَكٌ لِـيَـدَّبَّـروا آياتِـهِ وَ لِـيَـتَـذَكَّـرَ اُولُوا الاَلـبابِ »[5] تصريح دارد كه بهره‌مندي از اين كتاب مبارك، وابسته به تدبر در آيات آن است. از حضرت علي عليه‌السلام، نقل شده است كه فرمودند : « لا خَيـرَ في قَـرائَـهٍ لا تـدَبُّـرَ فيـها».

اين روايت شريف نيز به روشني بيان مي‌كند قرائتي كه بدون تدبر باشد، خيري در آن نيست. اين آيات شريفه و نيز روايت مذكور، دلالت برضرورت و عمومي‌بودن تدبر در آيات الهي و شرط لازم استفاده از قرآن كريم است.

اهميت، ضرورت و عموميت تدبر در قرآن كريم در كلامي از حضرت امام خميني (ره) به قولي آمده است كه بيان آن در اينجا بسيار مناسب است :    « تفكـر و تـدبر در آيـات شريفـه را با تفسيـر به رأي - كه ممنـوع است -  اشتبـاه نموده‌اند و به‌واسطه آن رأي فاسد و عقيده باطله، قرآن شريف را از جميع فنون استفاده، عاري نموده و آن را به كلـي مهجـور نموده‌اند؛ در صورتـي كه استفـادات اخـلاقي و ايمانـي و عرفانـي به هيچ‌وجه مربوط به تفسير نيست تا تفسير به رأي باشد. »[6]

ج- بهره‌گيري از هدايت الهي : استفاده عموم مردم از هدايت و معارف قرآن كريم غايت و مقصود اصلي از نزول قرآن كريم است. اين امر در آيات بسياري مورد توجه و تأكيد قرار گرفته است؛ مانند :

هُــدًي لِلنّاسِ[7] ،          

هــذا بَــصائِــرُ لِلنّاسِ[8]  ،          

هــذا بَــلاغٌ لِلنّاسِ[9]  ،

هــذا بَــيانٌ لِلنّاسِ وَ هُــدًي مَوعِــظَــهٌ لِلــمُتَّــقيــنَ[10]،

وَ يُــبَيِّــنُ آياتِــهِ لِلنّاسِ لَــعَلَّــهُم يَــتَــذَكَّــرونَ[11] .

اين عبارات و آيات شريفه به‌وضوح دلالت دارد كه هدايت، بصيرت و پيام روشن آيات الهي براي عموم مردم است؛ پس مردم بايد مقدمات اوليه و ضروري اين بهره‌مندي از قرآن كريم را براي خود فراهم آورند. اگر طلب علم بر هر مرد و زن مسلماني واجب است، بي‌ترديد دستيابي به علم و هدايت الهي از قرآن كريم، در رأس آن قرار دارد. از اين‌رو، هم مردم وظيفه دارند كه مقدمات ضروري اين بهره‌مندي از قرآن كريم را براي خود فراهم آورند و هم نظام و دولت اسلامي بايد براي تحقق اين هدف مقدس، تدابير لازم را اتخاذ كند.

 مهم‌ترين وظيفه آموزش و پرورش فراهم‌آوردن زمينه‌هاي لازم براي تربيت و آموزش مهارت‌هاي عمومي است كه همه‌ي آحاد جامعه به آن نيازمند هستند. از اين‌رو وجود درس و برنامه خاصي كه به طور خاص متكفل آموزش مهارت‌هاي پايه براي بهره‌مندي از قرآن كريم باشد، كاملاً ضروري است. درس قرآن مهارت‌هاي پايه استفاده از قرآن و زمينه انس دائمي از كتاب الهي را فراهم مي‌آورد.

 با توجه به آنچه كه از كتاب و سنت نقل شد، بهتر مي‌توان زمينه نگراني‌هاي مقام معظم رهبري در مهجوريتِ قرآن كريم و عدم نهادينه شدن آن در نظام آموزش و پرورش را درك نمود٭ و هم‌چنين دليل اهميت و ضرورت استفاده مستقيم آحاد جامعه از قرآن كريم را در سخنان ايشان دريافت كرد؛ آنجا كه مي‌فرمايند : ذ« كشور بحمدالله امروز متكي به معارف قرآن است. آن روزي كه اين معارف در سطح هـمه  مـردم رواج پيـدا كند و مستقيـم از خود قـرآن آن را بگيـرند، آن روز، روزي است كه ايـن ملت و كشور براي هميشه شكست‌ناپذير خواهد شد. » 

تذكر اين نكته ضروري است كه با توجه به حديث قطعي‌الصدور ثقلين، اولاً بهره‌مندي ازهدايت‌الهي تا قيام قيامت وابسته به پيوند تفكيك‌ناپذير كتاب خدا با سنت پيامبر و عترت طاهره اوست و استفاده مستقيم از قرآن كريم كه موضوعي صحيح و لازم است،  به معناي بهره‌مندي مستقل و جداي از تعاليم معصومين عليهم‌السلام نمي‌باشد و ثانياً عموم مردم و هم‌چنين دانش‌آموزان در تبيين و تفصيل معارف قرآن كريم نه تنها نيازمند تعاليم ائمه معصومين عليهم‌‌السلام هستند بلكه اين بهره‌مندي هميشه در چارچوب ارشادات و آموزه‌هاي علما و فقهاي دين صورت مي‌پذيرد.

 

ماهيت و ساختار درس قرآن

همه فعاليت‌ها و برنامه‌هاي آموزشي و پرورشي و به‌ويژه دروس مختلف در نظام آموزش و پرورش كشور بايد برخاسته از آموزه‌هاي ديني و اسلامي و يا سازگار با آن‌ها باشد ، تا اين نظام بتواند زمينه‌هاي لازم را براي تربيت اسلامـي دانش‌آموزان فراهم آورد. بديهي است دروسي هم‌چون قرآن، ديني، ادبيات فارسي و زبان عربي، در موضوع تربيت اسلامي وظيفه و نقش خاصي را برعهده دارند. در اين ميان وظيفه اصلي درس قرآن فراهم آوردن مقدمات و لوازمي است كه براي انس با قرآن و كسب توانمندي بهره‌گيري از آن ضروري است.

وظيفه اوليه و بالذات درس قرآن اين است كه با تحقق اهداف ذيل، زمينه‌هاي لازم براي انس و ارتباط دائمي دانش‌آموزان با قرآن كريم و بهره‌مندي ايشان از كلام الهي را محقق سازد. علاوه بر آن، در اين درس نيز به‌طور طبيعي زمينه‌هايي براي آشنايي با معارف اسلامي، علاقه‌مندي به عمل به آموزه‌هاي قرآني و تلاش براي تخلّق به اخلاق الهي و تزكيه نفس فراهم مي‌شود.

         1- كسب مهارت لازم در خواندن قرآن كريم

         2- توانايي فهم معناي آيات قرآن كريم به‌طور مستقيم يا با استفاده از توضيحات ضروري و دسترس[12]

         3- آشنايي با ضرورت و روش‌هاي تدبر در آيات قرآن كريم

         4- علاقه به بهره‌مندي مستمر از هدايت الهي از طريق قرآن كريم و آموزه‌هاي پيامبر اكرم و ائمه معصومين عليهم‌السلام.

قابل ذكر است هدف اول از چهار هدف فوق مهم‌ترين هدف در دوره‌ي ابتدايي و اين هدف و هدف دوم مهم‌ترين هدف در دوره راهنمايي و هدف سوم مهم‌ترين هدف در دوره متوسطه است. بديهي است در هريك از دوره‌هاي تحصيلي ساير اهداف، به‌ويژه هدف چهارم متناسب با آن دوره‌هاي تحصيلي مد نظر قرار مي‌‌گيرد.

 

رويكرد و جهت‌گيري‌ برنامه درسي قرآن

رويكرد اين برنامه، انس با قرآن كريم است؛ يعني روح حاكم و جهت‌گيري كلي برنامه از پيش‌دبستان تا پيش‌دانشگاهي فراهم آوردن زمينه‌هاي لازم براي دستيابي به انس با قرآن كريم و ارتقاء آن مي‌باشد. حضرت علي اميرالمؤمنين  عليه‌السلام مي‌فرمايند : « لِـيَـكُن سَـميـرُكَ الـقُرآنَ »[13]، بايد مونس و همدم تو قرآن باشد.

انس با قرآن كريم ذومراتب و مجموعه‌اي از علائق و ارتباط با قرآن كريم است كه خواندن مستمر قرآن، درك معناي آيات، تدبر در آنها و پايبندي به آموزه‌هاي الهي در همه شئون زندگي مبتني بر قرآن و عترت، لازمه‌ي همه مراحل و مراتب آن است. دستيابي به اين امر اولاً تدريجي است و در طول زمان از نظر كمي و كيفي ارتقاء مي‌يابد و ثانياً متناسب با اهداف هر يك از دوره‌ها و پايه‌هاي تحصيلي، موجب بهره‌مندي دانش‌آموزان از قرآن كريم مي‌شود و در نهايت منجر به كسب توانايي و علاقه به بهره‌مندي مستمر و هميشگي از قرآن كريم خواهد شد.

اصول حاکم بر برنامه

1-      محوريت و مراقبت رويكرد برنامه يعني « انس و علاقه به قرآن کريم و يادگيري آن » در تمام موارد اعم از تعيين اهداف، محتوا،  روش‌هاي تدريس و شيوه‌هاي ارزش‌يابي

2-      رعايت جامعيت آموزش با تأکيد بر آموزش درك معناي عبارات و آيات ساده و پركاربرد قرآن کريم سازمان دهي محتواي سه درس قرآن، ديني و عربي به عنوان دروس هماهنگ و تقويت‌کننده يکديگر و رعايت ارتباط افقي و عمودي اين دروس با يكديگر.

3-    توجه به اصول روان‌شناسي يادگيري در تعيين اهداف، محتوا، ‌روش‌هاي تدريس و شيوه‌هاي ارزش‌يابي و تناسب محتواي آموزش با نيازها، علائق و توانايي دانش‌آموزان

4- جذابيت محتوا و روش‌هاي تدريس، با تأکيد بر استفاده از هنر متناسب با قداست و شأن قرآن کريم

5- تأکيد بر مهارت‌هاي عملي نسبت به دانش نظري در انتخاب و سازمان دهي محتوا

6- تأكيد بر پيوند قرآن کريم و معارف اهل بيت عليهم‌السلام و امکان استفاده از اين معارف به ويژه در قالب زيارات، ادعيه و مناجات

7- تأكيد بر روش‌هاي الگوگيري به جاي قاعده‌آموزي, در آموزش مهارت‌هاي مختلف قرائت قرآن

8-  تأکيد بر نقش فعال يادگيرنده در فرايند ياددهي – يادگيري

9-  استفاده از فناوري آموزشي در برنامه درسي قرآن

10-                        برنامه‌ي آموزش قرآن مي‌تواند با استفاده از نتايج پژوهش‌هاي معتبر، مورد اصلاح و تغيير ضروري قرار گيرد.

 

اهداف كلي آموزش قرآن در دوره‌ي متوسطه اول

شناختي:

1.           آشنايي با تفاوت‌هاي مؤثر در روخواني قرآن بين رسم‌الخط آموزشي و رسم‌الخط مصحف‌‌هاي رايج

2.           آشنايي با برخي از ويژگي‌ها و معارف قرآن كريم مانند اعجاز, جايگاه خاص قرآن در كسب معارف ديني, پيوند قرآن كريم و اهل بيت عليهم السلام

مهارتي:

1.           توانايي روان‌خواني قرآن كريم از روي مصحف‌هاي رايج

2.           توانايي ترجمه كلمه به كلمه و درك معناي عبارات و آيات ساده قرآن كريم

3.           كسب مهارت تلفظ صحيح حروف خاص عربي در عبارات نماز

نگرشي:

1.           تقويت انس و علاقه به خواندن مستمر قرآن كريم و درك معناي آيات آن

2.           علاقه به خواندن قرآن به صورت زيبا و آهنگين

3.           علاقه به بهره‌گيري از پيام‌هاي آيات قرآن كريم در زندگي

روش‌هاي تدريس

در آموزش قرآن از روش تدريس فعال و کارگروهي استفاده مي‌شود. در بخش قرائت قرآن که کسب مهارت عملي اهميت بيش‌تري دارد، شنيدن قرائت آيات و تمرين و تکرار در خواندن آن‌ها به صورت دسته‌جمعي نقش اصلي را در فرايند ياددهي - يادگيري ايفاء مي‌کند. آموزش بخش مفاهيم قرآن به نحوي است که دانش‌آموزان در فرايند ياددهي - يادگيري نقش اصلي را بر عهده دارند و معلم بيش‌تر هدايت کننده و پيش برنده‌ي مسير تدريس است؛ و در بخش شناخت قرآن تأکيد اصلي بر روش مشارکت و فعاليت‌ دانش‌آموزان در خارج از کلاس است.

بديهي است خلاقيت دبيران در فرايند ياددهي – يادگيري با رعايت چارچوب کلي برنامه، نقش مهمي در دست‌يابي به اهداف موردنظر دارد.

1. نهج‌البلاغه نامه : «اين‌كه آموزش تو را از تعليم كتاب خدا آغاز كنم»

2. رعد 19.

5. مزّمّل 20 : «پس آنچه مي‌توانيد از قرآن بخوانيد.»

6. محمد 24 : «پس آيا در قرآن تدبر نمي‌كند يا بر دل‌هايشان قفل زده شده است.»

7. صاد 29 : «كتابي پرخير و بركت بر تو نازل كرديم تا در آيات آن تدبر كند و خردمندان از آن پند گيرند.»

8. قرآن، كتاب هدايت، تبيان، دفتر سيزدهم، ص 169.                             

9. بقره 185 : «هدايت براي مردم»                                                   

10. جاثيه 20 : «اين (قرآن) بصيرت و بينايي براي مردم است.»

11. ابراهيم 52 :«اين (قرآن) پيام‌ رسا براي مردم است.

12. آل عمران 138:«اين (قرآن) پيام روشن براي مردم و هدايت و پند براي افراد باتقواست.»   

13. بقره 221 : «و (خدا) آيات خود را براي مردم بيان و روشن مي‌كند تا ايشان پند گيرند.»        

 

 

٭ سخنان ايشان در تاريخ 12/2/1385

14- يك نمونه از دسترس بودن مطالب مورد نياز ، آمدن اين مطالب در حاشيه مصحف شريف است.

15. غررالحكم، حديث 1988، چاپ اول، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، 1366.

اصول ارزش‌يابي پيشرفت تحصيلي درس قرآن

ارزش‌يابي يکي از ارکان هر برنامه‌ي درسي و بخشي از فرايند ياددهي - يادگيري است. همان‌طور که دانش‌آموز و معلم مهم‌ترين نقش را در آموزش دارند،‌ نوعي از ارزش‌يابي اهميت و ارزش دارد که بيش‌ترين نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز را در فرايند يادگيري مشخص مي‌کند، تا به اين وسيله معلم تدابير لازم را براي جبران ضعف دانش‌آموزان اتخاذ كند. با توجه به اصول 6 ، 16 ، 17 و 18 از مجموعه اصول برنامه آموزش قرآن در دوره‌ي راهنمايي،‌ نکات زير در ارزش‌يابي پيشرفت تحصيلي اين درس بايد مورد توجه و عمل قرار گيرد.

1- شيوه‌هاي مختلف ارزش‌يابي بايد زمينه ساز تقويت علاقه‌ي دانش‌آموزان به قرآن کريم و يادگيري آن شود از اين رو هر گونه ارزش‌يابي بايد به دور از محيط اضطراب و فشار رواني انجام شود. تأکيد بيش‌تر بر ارزش‌يابي مستمر و تبيين هدف اين نوع ارزش‌يابي که آشنايي با نقاط قوت و ضعف فرايند يادگيري است و براي دانش‌آموزان مشخص مي‌کند كه ارزش‌يابي در خدمت آموزش است و نه آموزش در خدمت ارزش‌يابي، ‌يکي از راه‌هاي خوبي است که ماهيت ارزش‌يابي را براي دانش‌آموزان روشن کرده و به تدريج مي‌تواند از اضطراب آن‌ها بکاهد.

2- از آن جا که مهم‌ترين اهداف درس قرآن، کسب مهارت در روان‌خواني و توانايي معنا کردن عبارات و آيات ساده قرآن کريم است و لازمه کسب اين مهارت‌ها،‌تدريج و استمرار مي‌باشد؛ توجه به ارزش‌يابي مستمر بسيار اهميت دارد.

3- ارزش‌يابي بايد به نحوي انجام شود که دانش‌آموزان را نسبت به توانايي‌هاي کسب کرده، آگاه نمايد تا آن‌ها احساس موفقيت کنند و نسبت به جبران ضعف‌ها اميدوار سازد تا به رفع آن‌ها علاقه‌مند شوند.

4- از آن جا که توجه به تفاوت‌هاي فردي در فرايند ياددهي - يادگيري اهميت به سزايي دارد بايد در هر يک از موضوعات يادگيري؛ حداقلِ سطح انتظار مشخص شود تا سعي شود همه‌ي دانش‌آموزان  به اين سطح دست‌يافته و نيز براي دانش‌آموزان علاقه‌مند و قوي‌تر سطوح بالاتر يادگيري مشخص گردد.

5- دانش‌آموزان در کلاس درس مسابقه نمي‌دهند، تا نمره و امتياز آن‌ها ضمن مقايسه با يک‌ديگر مشخص شود. هر دانش ‌آموزي که به سطح مورد انتظار دست يابد، حداکثر امتياز را کسب مي‌کند و دانش‌‌آموزان قوي‌تر به شيوه‌هاي ديگري تشويق مي‌شوند.

6- سخت‌گيري و سهل‌انگاري در ارزش‌يابي درس قرآن هر يک آسيب‌هاي خاص خود را به همراه دارد. از اين‌رو ضمن پرهيز از سخت‌گيري‌هاي بي‌جا، بايد با رعايت سطح مورد انتظار و نيز با پيگيري روند پيشرفت دانش‌آموزان،‌جايگاه و اهميت اين درس را در ذهن دانش‌آموزان،‌اوليا آن‌ها و اوليا مدرسه حفظ و تقويت کرد.

در همه‌ي دروس به ويژه دروسي مانند قرآن و ديني، بايد گزارش دانش‌آموزان را درباره‌ي انجام تکاليف و ساير امور مربوطه به ارزش‌يابي، تصديق و تأييد نمود تا از اين راه راست‌گويي و صداقت را در آن‌ها تقويت کرد. بديهي است بايد در مواردي که به خلاف آن يقين مي‌يابيم، تغافل نموده و دربا‌ره‌ي اصلاح آن تدبير لازم اتخاذ گردد.

7- برخي از آن چه در معرض آموزش قرار مي‌گيرد و چه بسا توسط دانش‌آموزان قو‌ي‌تر آموخته مي‌شود، لزوماً مورد ارزش‌يابي پيشرفت تحصيلي قرار نمي‌گيرد. از اين‌رو در درس قرآن بخش‌هاي مختلف قرائت،‌ مفاهيم و شناخت قرآن مطالب آموخته شده بيش از مطالبي است که ارزش‌يابي مي‌شود.

 

ارزش‌يابي پيشرفت تحصيلي درس قرآن

         ارزش‌يابي پيشرفت تحصيلي درس قرآن مانند ساير دروس این دوره‌ي تحصیلی به دو صورت مستمر و پاياني انجام مي‌شود. مطابق آيين‌نامه‌ي مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش، ارزش‌يابي مستمر در بخش قرائت به صورت شفاهي و در بخش مفاهيم با تشخيص دبير مي‌تواند به هر دو صورت شفاهي يا کتبي انجام شود و ارزش‌يابي پاياني به صورت شفاهي (در قرائت) و کتبي (در مفاهيم) خواهد بود. در ارزش‌يابي پاياني منحصراً از دو بخش قرائت و مفاهيم ارزش‌يابي مي‌شود و چگونگي ارزش‌يابي مستمر اين درس در راهنماي معلم توضيح داده خواهد شد. نکات و ملاحظات ضروري در روش ارزش‌يابي پاياني به شرح زير است.

ارزش‌يابي پاياني

اين ارزش يابي در پايان هر نيم‌سال تحصيلي انجام مي‌شود و معلم با ارزيابي آموخته‌هاي دانش‌آموزان توانايي آن‌ها را براي ارتقاء به کلاس بالاتر مشخص مي‌کند. نتايج اين ارزش‌يابي نقش کم‌تري از ارزش‌يابي مستمر در فرايند يادگيري دارد.

گاهي نيز ارزش‌يابي پاياني به معياري براي ارزيابي کار معلم تبديل مي شود. اين امر موجب مي‌گردد معلم نسبت به نتايج اين ارزش‌يابي بيش از حد حساسيت نشان دهد و با انتقال اين حساسيت به دانش‌آموزان، فرايند سالم و طبيعي يادگيري را تحت‌تأثير قرار دهد. اين چنين است که به تدريج به جاي ‌ آن چيزي را که قرار است ارزش‌يابي کنند، آموزش مي‌دهند، يعني آموزش در خدمت ارزش‌يابي[1] .

 

اصول كلي ارزش‌يابي پاياني درسي قرآن

1-             نيمي از نمره پاياني به آزمون قرائت (شفاهي) و نيم ديگر به آزمون مفاهيم (کتبي) اختصاص دارد[2].

2-             بخش مربوط به شناخت فقط در ارزش‌يابي مستمر ارزيابي مي‌شود.

3-             آزمون شفاهي در زمان خاص برگزاري امتحانات شفاهي و آزمون کتبي هم‌زمان با ساير امتحانات کتبي انجام مي‌شود.

4-             در آزمون قرائت، تعدادي از آيات پرسش ‌شود که معرف ميزان توانايي دانش‌آموزان باشد.

5-             ميزان کسر نمره براي هر اشتباه، متناسب با نوع آن اشتباه و حجم آيات قرائت شده خواهد بود.

6-             در سؤالات آزمون مفاهيم منحصراً ترجمه کلمات، ترکيبات و عبارات قرآني به فارسي موردنظر است نه عکس آن.

7-             مبناي پاسخ دانش‌آموزان و دريافت امتياز کامل، ترجمه تحت‌اللفظي است هر چند که ترجمه روان و صحيح نيز امتياز خواهد داشت.

 

ويژگي‌ها و صلاحيت‌هاي حرفه‌اي معلم قرآن

         هر چند در تعليم هر موضوعي، معلم بايد واجد مهارت‌ها و فنون خاصي باشد اما دست‌يابي به اهداف تعليم و تربيت اسلامي تنها در صورتي ممکن خواهد بود که معلم علاوه بر تسلط به فنون و روش‌‌هاي تعليم و تربيت؛ خود از ويژگي‌هاي تربيت اسلامي بهره‌مند باشد، و ميزان توفيق در دست‌يابي به اين اهداف نسبت مستقيم با ميزان اين بهره‌مندي دارد.

         منابع اسلامي، سرشار از بيان اين امر مهم است و ضرورت وجود پيشوايان معصوم به عنوان الگوهاي کامل دين،‌بزرگ‌ترين دليل بر صحت اين مدعاست. کلام بلند و حکيمانه حضرت اميرالمؤمنين در نهج‌البلاغه به شيوايي و زيبايي تمام، ‌اين حقيقت را ترسيم کرده است.


38 - طاهره رستگار، ارزش‌يابي در خدمت آموزش، ص 123

39. براساس رأي صادره شوراي عالي آموزش و پرورش در جلسه 674 مورخ 5/2/81 .

صلاحيت‌هاي عمومي

1-      با کليات روان شناسي تربيتي آشنايي دارد.

2-      با کليات روش‌هاي تدريس و ارزش‌يابي آشنايي دارد.

3-              داراي سعه صدر است و اشتباهات و خطاهاي رفتاري دانش آموزان را به ديده اغماض و  تغافل مي‌نگرد.

4-      در اداره کلاس، ضمن اعمال اقتدار از خشونت پرهيز مي‌کند.

5-       قرآن کريم  را به طور مستمر قرائت مي‌کند و با آن مانوس است.

6-      سعي مي‌کند معناي آيات قرآن را بفهمد و در آن تدبر کند.

7-      داراي اخلاق و رفتار پسنديده و قرآني است.

8-              در گفتار و رفتارش تعارض و ناسازگاري نيست بلکه رفتار و اعمال او بهترين مبلغ دانش ‌آموزان به آموزه‌هاي قرآني است.

9-      از آراستگي و ظاهري مناسب برخوردار است.

10-   منظم و وقت شناس است و به قول و عهد خود با دانش آموزان وفا مي‌کند.

11-   به دانش آموزان محبت مي‌ورزد وظيفه اصلي خود را تربيت و پرورش اسلامي آنان مي‌داند.

12-   در گفتار با دانش آموزان از کلام زيبا و زبان ملايم و نيکو بهره مي‌گيرد.

13-   با راه‌کارهاي فناوري آموزشي و به کارگيري آن در فرايند ياددهي – يادگيري آشنايي دارد.

 

 

صلاحيت‌ها و مهارت‌هاي تخصصي

1-        به ضرورت و امکان آموزش قرآن باور دارد.

2-       با رويکرد، اصول و اهداف برنامه آموزش قرآن آشنايي کافي دارد.

3-       به تدريس درس قرآن علاقه‌مند است.

4-       با محتواي آموزش قرآن دوره‌ي راهنمايي آشنايي کامل دارد.

5-       توانايي در تدريس بخش‌هاي مختلف آموزش قرآن دوره‌ي راهنمايي را داراست.

6-       مدرك تحصيلي مرتبط و يا دوره‌هاي تخصصي لازم را گذرانده است.

7-       به صرف و نحو عربي حداقل در سطح کارداني رشته ديني و عربي تسلط دارد.

8-       در تجويد عمومي قرآن کريم توانايي علمي و عملي دارد.

9-       در تلاوت آهنگين و زيباي قرآن توانايي نسبي دارد.

10-    با برخي از نهادها و مراکز فعاليت‌ها و آموزش‌هاي قرآني آشنايي دارد.

11-    با برخي از قاريان، ‌حافظان، مترجمان، ‌مفسران و انديشمندان قرآني آشنايي دارد.

12-    براي سوالات دانش آموزان به ويژه سوالات قرآني و ديني آن‌ها، پاسخ مناسب و قانع کننده دارد.

 

ملزومات، تجهيزات و امکانات مورد نياز[1]

1- کلاس درس با شرايط و ويژگي‌هاي عمومي

2- استفاده از فضاي خاص و مناسب قرائت قرآن براي آموزش بخش قرائت کتاب درسي توصيه مي‌شود.

3- در زمان تدريس بخش مفاهيم استفاده از فضايي که داراي ميز، نيمکت و تابلو باشد، ضروري است.

4- مصاحف کامل قرآن کريم به تعداد مورد نياز در مدرسه و حتي الامکان با رسم الخط آموزشي

 

***

 

اهداف  كلي برنامه درسي آموزش قرآن در دوره اول متوسطه نظري

منطبق بر الگوي برنامه درسي ملي

تفكر و تعقل

-                تدبر در معناي آيات قرآن كريم

-                تقويت مهارت‌هاي فرايندي تفكر

-                گفت‌وگو و پرسش دربارة مفاهيم و معارف برخي از آيات قرآن كريم

-                استدلال, تحليل و نقد و بررسي مطالب استخراج شده از برخي از آيات قرآن كريم

ايمان, باور و علائق

-                تقويت ايمان به اين‌كه قرآن كلام الهي است و راه هدايت و رستگاري را به انسان نشان مي‌دهد.

-                علاقه به خواندن زيبا و آهنگين قرآن كريم

-                علاقه‌مندي به درك معناي عبارات و آيات قرآن كريم

-                تقويت انس دائمي و مستمر با قرآن كريم

-                علاقه‌مندي به شناخت قاريان بزرگ, مفسران, انديشمندان و هنرمندان قرآني

علم و آگاهي

-                آشنايي با قواعد مهم خواندن قرآن كريم

-                آشنايي با ويژگي‌هاي مهم رسم‌الخط قرآن كريم و مصحف‌هاي رايج

-                آشنايي با معناي كلمات ساده و پركاربرد قرآن كريم

-                آشنايي با برخي از پيام‌هاي قرآن

-                آگاهي از تأثير قرآن بر زندگي فردي و اجتماعي مسلمانان و ساير جوامع بشري

-                آشنايي با آداب ظاهري و باطني تلاوت قرآن كريم

-                آگاهي از جايگاه رفيع قرآن كريم در نزد انديشمندان مسلمان و غيرمسلمان

-                شناخت ويژگي‌هاي مهم قرآن كريم

-                آشنايي با قواعد ساده و پركاربرد درك معناي كلمات و ترجمه عبارات قرآن كريم

عمل (مهارت)

-                توانايي خواندن صحيح  و زيباي قرآن كريم از روي مصحف‌هاي رايج

-                توانايي معنا كردن عبارات و آيات ساده قرآن كريم

-                توانايي به‌كارگيري قواعد سادة زبان عربي در فهم معناي كلمات, تركيب‌ها و عبارات قرآن كريم

-                حفظ برخي از آيات و سوره‌هاي قرآن كريم

-                رعايت قواعد مهم تجويد در خواندن قرآن كريم

-                خواندن مستمر و روزانة قرآن كريم همراه با تلاش براي درك معناي آيات و عبارات ساده و تدبر در آن‌ها

-                رعايت آداب تلاوت قرآن كريم

اخلاق

-                احترام به قرآن كريم و بزرگداشت آن

-                بهره‌گيري از آموزه‌هاي اخلاقي قرآن كريم در زندگي



1. ملزومات و تجهيزات مورد نياز كلاس قرآن: آن دسته از امكاناتي است كه براي آموزش قرآن در كلاس درس نياز است. مانند دستگاه ضبط صوت يا كتاب‌هاي قرآن و حتي‌الامكان رحل قرآن و ... .

چند توصيه به دبيران محترم قرآن

از اين که خداوند حکيم, توفيق خدمت به ساحت مقدس قرآن کريم را نصيب همه ی ما فرموده است, خدای مهربان را شاکريم؛ و ما نيز- البته اگر قابل باشيم- به نوبه ی خود از تلاش های بی شائبه و دلسوزانه ی شما صميمانه سپاسگزاريم و در پايان بيان توصيه چند را ضروری می دانيم؛ اميد است با عمل به اين وصايا, شاهد کارآمدی مؤثرتری در آموزش قرآن کشور باشيم.

1- سعی کنيد در هر جلسه, آموزش مهارت خواندن دانش آموزان مورد تأکيد قرار گيرد. خواندن آيات درس را از همه ی دانش آموزان بپرسيد. به طوری که در هر درس, حداقل دو نوبت به هر دانش آموز برای خواندن آيات, رسيده باشد. برای اين کار نیمی از هر جلسه را به موضوع تمرين خواندن اختصاص دهيد.

به خاطر داشته باشيد زمانی مؤلفان و دبيران در آموزش قرآن به موفقيت رسيده اند که همه ی دانش آموزان کلاس مهارت خواندن قرآن کريم را کسب کرده باشند.

2- روش های رفع اشکالات روخوانی قرآن دانش آموزان را با توجه بيش تری دنبال کنيد و در اين موضوع از سهل انگاری و سخت گيری بپرهيزيد.

3- از ابتدای سال تحصيلی به اين هدف فکر کنيد که « من چگونه می توانم امسال دانش آموزانم را به انس روزانه با قرآن کريم تشويق و ترغيب و عادت دهم ؟ » برای اين هدف مقدس, برنامه ريزی داشته باشيد و آن را به عنوان انتظار اصلی شما از دانش آموزان در طول سال تحصیلی به طور مستمر و به شکل های مختلف دنبال کنيد.

اين وعده ی خداوند است : « اِن تَنـصُـرُوا اللهُ يَنـصُرُکُم وَ يُـثَبِّـت اَقـدامَـکُم » بدانيد قطعاً موفق خواهيد شد و ما پيشاپيش موفقيت شما را تبريک می گويم.

***

راه کارهاي انس روزانه دانش آموزان با قرآن کريم

اگر مهم ترين دغدغه ی برنامه ريزان و دبيران و نيز اوليای دانش آموزان « ايجاد انس دائمی دانش آموزان با قرآن کريم » باشد, آن گاه می توان برای هدف انس دائمی دانش آموزان با قرآن کريم راه کارهای مختلفی را ارائه کرد؛ پيشنهادهای زير تنها بخشی از اين راه کارها است :

1-         با تلاوت روزانه ي قرآن کريم در نزد دانش آموزان, برای آنان نقش الگويي داشته باشيد.

2-         وقت کلاس رابيش تر به خواندن قرآن آن هم توسط همه ی دانش آموزان اختصاص دهيد.

3-         دانش آموزان را به تدبّر در پيام های قرآنی تشويق کنيد.

4-          از دانش آموزان بخواهيد پيام قرآني و برخي از آيات مشهور را در آيات درس يا مصحف شريف پيدا كنند.

5-         آيه ها ي مشهور را با رنگ (فسفري) در کتاب درسی مشخص كنند

6-         آيات مشهور مانند پيام های قرآنی را حفظ كنند.

7-         آيات درس يا پيام قرآني را مثل نوار با صوت زيبا بخوانند.

8-         آخر  هر جلسه موضوع « انس با قرآن در خانه » را يادآور شويد. نحوه ی انجام هر يک از اين تمرينات را در جلسه ی قبل از آن برای دانش آموزان توضيح دهيد.

9-         از والدين بخواهيد به انجام تمرينات کتاب مخصوصاً انس مستمر با خواندن قرآن در خانه نظارت کنند.

10-     ميثاق نامه ي تلاوت روزانه قرآن را که قبلاً تهيه کرده ايد, همه باهم امضا کنيد. و پس از آن در هر جلسه از دانش آموزان بپرسيد که چه کسانی در طول اين هفته هر روز قرآن خوانده اند ؟ اگر تعدادی نخوانده اند علت را جويا شويد و در رفع آن بکوشيد. مسلماً اگر دانش آموزان اصرار شما را ببينند خود را با نظر شما تطبيق خواهند داد.

11-     گاهي قرآن كريم را از منزل به کلاس بياورند و از روی آن بخوانند.

12-     کلمات, آيات و عبارات مشابه را در درس يا کتاب و يا مصحف شريف پيدا و با هم مقايسه كنيد.

13-     در صورت امكان همه با هم روزي يک صفحه يا کمتر از آن را در کلاس درس بخوانند.

14-     از احاديث, اشعار و جملات ادبي مناسب مناسب براي ايجاد انگيزه برای انس روزانه با قرآن استفاده کنيد.

15-     نوار يا cd قرائت آيات کتاب درسي را در اختيار دانش آموزان قرار دهيد و آنان را تشويق کنيد در منزل تمرين کنند تا شبيه نوار صوتي بخوانند.

16-     نرم افزار آموزش قرآن را که به تفکيک پايه توليد و توزيع شده است را برای دانش آموزان تهيه کنيد و آنان را به  استفاده از آن تشويق نماييد.

17-     فيلم, نوار يا سي‌دي قرائت آيات کتاب را با صدای قاريان ممتاز جهان برای بچه‌ها پخش کنيد.

18-     دانش آموزان را تشويق کنيد تا با زمان سنج, سرعت تلاوت خود را در کلاس و منزل افزايش دهند.

19-     بين آنان رقابت ايحاد کنيدتا يك آيه را با يک نفس بخوانند.

20-     بين آنان رقابت ايحاد کنيدتا يك عبارت يا آيه را با صوت زيبا بخوانند.

21-     براي داوري در رقابت هاي کلاسي از دانش آموزان استفاده کنيد.

22-     « مسابقات روان خواني قرآن براي دانش آموزان » را به مسابقات قرآنی مدرسه و منطقه اضافه کنيد.

23-     دانش آموزان دفترچه اي برای خواندن تلاوت روزانه ی قرآن کريم تهيه کنند و فعاليت روزانه ی خود را در جداول مربوطه علامت بزنند.

24-     دانش آموزان را تشويق کنيد در بين نماز ظهر و عصر يک صفحه يا کمتر از آن را در نمازخانه ي مدرسه بخوانند.

25-     از هر موقعيت مناسب ضمن اشاره به معارف و آموزه هاي اخلاقی, به آيات قرآن استناد کنيد.

26-     مدير مدرسه و ساير دبيران احساس بچه‌ها را درباره ي تلاوت روزانه ی قرآن موضوع انشاء کلاسی يا مسابقه در مدرسه و منطقه قرار دهند.

27-     در جلسات آموزش خانواده به موضوع اهميت انس روزانه ی دانش آموزان با قرآن تأکيد شود.

28-     با پرسش از معنای کلماتی که در بخش قرائت خوانده مي شود, بچه‌ها را به فهم لغات و ترجمه ي آن و نيز يافتن هم‌خانواده ي لغات عادت دهيد.

29-     برخي داستان هاي مربوط آيات را همراه با پخش قرائت آن آيات برای بچه ها تعريف کنيد.

30-     حالات پيامبر صلّي الله عليه و آله, ائمه ی اطهار عليهم السلام و بزرگان ديني درباره ي انس روزانه با قرآن را براي دانش آموزان بيان کنيد.

31-     داستان‌هايي درباره ي اهميت و فوايد انس دائمي با قرآن کريم براي دانش آموزان بيان کنيد.

32-     حکايات شيرين, لطيفه‌ها و سرگرمي‌هاي مناسب درباره ی قرآن کريم ارائه دهيد.

33-     در قالب ويژه نامه به ارائه رهنمودهاي لازم براي دانش آموزان و اولياي آنان بپردازيد و دانش آموزانی را که انس روزانه با قرآن دارند را معرفی کنيد.

34-     در صورت امكان از قاريان مشهور شهر, منطقه و مدرسه براي مراسم آغازين صبحگاه و ظهرگاه دعوت شود.

35-     از دانش آموزان فعال قرآنی مدرسه و منتخبين مسابقات قرآنی تجليل کنيد.

36-     آداب ظاهري و باطني تلاوت قرآن را به تدريج به دانش آموزان آموزش دهيد.

37-     برخي از آثار و اسرار تلاوت قرآن را به زبان کوتاه براي دانش آموزان بيان کنيد.

38-     فضائل تلاوت برخي از سوره‌ها و آيات را به زبان ساده براي آنان شرح دهيد.

39-     عواقب و نتايج سبك‌شمردن قرآن را گوشزد کنيد.

40-     وظايف هر يک از مسلمانان درباره ي انتظارات قرآن درباره ی خودش را برای دانش آموزان به زبان ساده بيان کنيد. مانند اهميت دادن به قرآن ( مريم  س 12) هميت دادن به  را تبيين کنيد) رعايت آداب تلاوت ( 204 تجليل کنيد.بايي ذکر شده است. ی ايشان را در انجام نظارت و پشتيبانی از برنامهخواندن قرآن ( مزمل 20 ) آداب تلاوت ( اعراف204 ) تدبر در قرآن ( نساء 82 ) عمل به قرآن ( بقره 44 )

41-     با توجه به تفاوت هاي فردي و استعداد, علاقه و انگيزه ی هريک از دانش آموزان تكاليف خاص تحت عنوان فعاليت های فردی يا گروهی به آنان بدهيد. مانند حفظ, قرائت, داستان گويي, انشاء, شعر, روزنامه ديواری و ...

42-     به فضاسازي قرآني در مدرسه و كلاس ها اهميت بيش تری بدهيد مانند ديوار نويسي, پارچه نويسي, تراکت و...

43-     دارالقرآن هاي شهر را  به دانش آموزان معرفي كنيد.

44-     دانش آموزان علاقمند و با استعداد را شناسايي و آنان را به ثبت نام و شرکت در کلاس های دارالقرآن های منطقه تشويق کنيد. هم چنين اين موضوع را حتماً با خانواده ی آنان در ميان بگذاريد.

45-     قرآن کم علامت را براي دانش آموزان تهيه و آنان را به خواندن روزانه ي آن تشويق کنيد.

46-     دانش آموزان را به جايگاه قرآن کريم در ساير دروس مانند علوم تجربي، رياضي ، جغرافي، تاريخ و ... و حوزه هاي علمي و تربيتي ( تربيت قرآني ) توجه دهيد.

47-     با توجه به علاقه و تواناي خود در موقعيت های مناسب بين موضوعات مختلف درسی و آيات قرآن کريم ارتباط برقرار کنيد. اين کار ضمن ايجاد علاقه ی بيش تر دانش آموزان به قرآن کريم, در ايجاد رويکرد خلقت گرايانه در ساير دروس تاثير بسزايي در تربيت قرآنی دانش آموزان دارد. دارد.

48-     از مدير مدرسه بخواهيد تا از کلاس شما بازديد کند و در حضور او دانش آموزانی را که هر روز قرآن می خوانند تشويق کنيد.

49-     از مدير مدرسه بخواهيد ضمن تاکيد مکرر در مراسم آغازين مدرسه به انس روزانه ی همه ی دانش آموزان با قرآن کريم در مراسم های گوناگون مدرسه از دانش آموزان مدرسه تقدير نمايد.

50-     چگونگي عمل به آيات شريفه و پيام هاي قرآني رات با دانش آموزان مورد بحث قرار دهيد.

جدول برنامه فيلم های روش آموزش قرآن پاية هشتم

جهت دريافت فيلم ها به سايت دفتر تکنولوژی مراجعه کنيد.

 

1. مقدمه: برنامه درسي قرآن در جست‌وجوي چيست؟

2. مقدمه: سخني با والدين دانش‌آموزان

3. مقدمه: سخني با همكاران محترم (محتواي دروس و  روش كلي در قسمت قرائت)

4. مقدمه: روش كلي آموزش مفاهيم

5. جلسه اول درس اول: آموزش قرائت آيات درس (بخش اول)

6. جلسه اول درس اول: آموزش قرائت آيات درس (بخش دوم)

7. جلسه اول درس اول: آموزش قرائت آيات درس (بخش سوم)

8. جلسه اول درس اول: آموزش مفاهيم (جدول كلمات)

9. جلسه اول درس اول: آموزش مفاهيم (معناكردن تركيب‌ها)

10. انس با قرآن در خانه: روش ارزشيابي و انجام تمرين‌هاي آن

11. شناخت درس اول: روش آموزش

12. روش آموزش تلفظ حرف ث

13. روش آموزش تلفظ حرف ص

14. روش آموزش تلفظ حرف ط

15. روش آموزش تلفظ حرف ح

16. روش آموزش تلفظ حرف ع

17. روش آموزش تلفظ حرف ذ

18. روش آموزش تلفظ حرف ظ

19. روش آموزش تلفظ حرف ض

20. روش آموزش تلفظ حرف غ

21. روش آموزش تلفظ حرف ق

22. روش ارزشيابي پاياني

23. پاسخ به سؤالات

بازگشت به ليست اخبار