تماس با ما درباره ما پرسش و پاسخ نقشه سايت آرشيو اخبار نمای اصلی
 
 
 
 
برپایی مسابقات قرآن از مأموریت‌های ذاتی آموزش و پرورش نیست / آموزش عمومی اولویت است
تاريخ: دوشنبه 2 شهريور 1394  ساعت: 19:08

دوشنبه 2 شهریور 1394 08:31 شماره خبر : 3350160 نباتی: برپایی مسابقات قرآن از مأموریت‌های ذاتی آموزش و پرورش نیست/ آموزش عمومی اولویت است گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس قرآنی اظهار کرد: آموزش و پرورش به جای اینکه به برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی و شکوفه‌ها اقدام کند بهتر است به آموزش عمومی قرآن که وظیفه ذاتی‌اش است، بپردازد. رضا نباتی، کارشناس قرآنی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به بحث ادغام مسابقات قرآن دانش‌آموزی و شکوفه‌ها و واگذاری این مسابقات به وزارت آموزش و پرورش، گفت: زمانی که بحث واگذاری مسئولیتی مطرح می‌شود ابتدا باید دید آن مسئولیت با مأموریت‌های ذاتی دستگاهی که قرار است این مسئولیت را بپذیرد مطابقات دارد یا خیر. وی با بیان اینکه مأموریت ذاتی وزارت آموزش و پرورش طبق منشور توسعه فرهنگ قرآنی، آموزش عمومی قرآن است، عنوان کرد: بنده تصور می‌کنم اگر آموزش و پرورش به جای اینکه به برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی و شکوفه‌ها اقدام کند به آموزش عمومی قرآن که وظیفه ذاتی او است، بپردازد، بهتر است. آموزش و پرورش دغدغه‌ای برای آموزش قرآن ندارد نباتی در ادامه گفت: پرداختن آموزش و پرورش به مسابقات قرآن دانش‌آموزی و شکوفه‌ها نشان‌دهنده دو نکته است؛ نکته اول اینکه در آموزش و پرورش دغدغه‌ای برای آموزش قرآن وجود ندارد؛ چرا که برگزاری مسابقات قرآن به قدری زمان‌بر و هزینه‌بر است و انرژی و زمان زیادی را از نیروی انسانی آموزش و پرورش، مربیان و مدیران مدارس می‌گیرد که دیگر به آموزش قرآن نمی‌رسند و به همین دلیل از آن هدف اصلی که قرار است همه بچه‌های کشور از آموزش عمومی قرآن بهره‌مند باشند، دور می‌شود. وی با عنوان این مطلب که بیش از 95 درصد دانش‌آموزان کشور به غیر از کلاس‌های درس قرآن در مدارس، جای دیگری قرآن را آموزش نمی‌بینند، اظهار کرد: درصد بسیار ناچیزی از دانش‌آموزان هستند که در موسسه قرآنی مشغول یادگیری قرآن هستند و بقیه بچه‌ها هر آنچه که یاد می‌گیرند باید از مدرسه باشند پس آموزش و پرورش به جای اینکه مسابقات قرآن برگزار کند باید به آموزش عمومی قرآن برای تمامی دانش‌آموزان توجه داشته و حتی مناطق محروم و کم‌برخوردار را نیز همانند دانش‌آموزان در شهرهای بزرگ ببیند. فعالیت‌های قرآنی کشور به سمت تخصصی شدن می‌رود این کارشناس قرآنی با اظهار تأسف از اینکه فعالیت‌های قرآنی کشور به جای اینکه به سمت عمومی شدن برود به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود، گفت: اینکه به سمت فعالیت‌های تخصصی برویم و دانش‌آموزانی که به صورت تخصصی در حوزه قرآن کار می‌کنند را بیشتر مورد توجه قرار داده و عموم دانش‌آموزان را کنار بگذاریم به معنی جدا کردن توده مردم از قرآن است. وی با تأکید بر اینکه برگزاری مسابقات قرآن شکوفه‌ها مغایر با مأموریت‌های ذاتی آموزش و پرورش است، عنوان کرد: آموزش و پرورش اگر هم می‌خواهد مسابقات قرآن برگزار کند باید مسابقات روخوانی و روان‌خوانی که جزو مأموریت‌های این وزارت‌خانه است را برگزار کند نه اینکه مسابقات تخصصی رشته قرائت و حفظ را برگزار کند. آموزش و پروش به روخوانی و روان‌خوانی قرآن بپردازد نباتی ادامه داد: آموزش عمومی قرآن به دانش‌آموزان و روخوانی و روان‌خوانی جزو وظایف وزارت آموزش و پرورش بوده و در سند تحول و برنامه درس ملی نیز آمده است پس آموزش و پرورش ابتدا باید روخوانی و روان‌خوانی را به خوبی آموزش داده و در مرحله بعد مسابقات روخوانی و روان‌خوانی برگزار کند. وی با عنوان این مطلب که متأسفانه سوگیری ما به سمت قهرمان‌پروری رفته است، گفت: نَفس قهرمان‌پروری، له کردن و زیر پا گذاشتن افراد دیگر است؛ اگر آموزش و پرورش به برگزاری مسابقات قرآن شکوفه‌ها که مسابقاتی کاملا تخصصی در رشته‌های قرائت، حفظ و... است بپردازد به این معنی است که به دنبال قهرمان‌پروری است و این امر به هیچ عنوان با وظایف و مأموریت‌های ذاتی آموزش و پرورش مطابقت ندارد؛ چرا که آموزش و پرورش باید از امکانات و ظرفیت‌های خود تمامی دانش‌آموزان را به صورت مساوی بهره‌مند کند. همه دانش‌آموزان نمی‌توانند قاری و حافظ قرآن شوند نباتی اضافه کرد: همه دانش‌آموزان نمی‌توانند حافظ و قاری شوند اما می‌توانند فعالیت‌های قرآنی انجام دهند پس وزارت آموزش و پرورش به جای اینکه قاریان و حافظان را جدا کند و برای آنها مسابقاتی مجزا برگزار کند بهتر است فعالیت‌های فرهنگی و هنری با محوریت قرآن کریم را توسعه دهد و کاری کند که همه دانش‌آموزان امکان حضور در این فعالیت‌های قرآنی را داشته باشند نه اینکه تعداد محدودی از دانش‌آموزان که در بیرون از آموزش و پرورش به یادگیری قرآن پرداخته‌ و حافظ و قاری شده‌اند از این امکانات استفاده کنند. وی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: قبول کردن مسابقات قرآن شکوفه‌ها و برگزاری این مسابقات در آموزش و پرورش، سیاست یک قدم به جلو و فرار به جلو است؛ چرا که اصل فعالیت آموزش و پرورش مشخص بوده و همانا آموزش عمومی قرآن است و به این دلیل که آموزش و پرورش در آموزش عمومی قرآن نیز موفقیت چندانی نداشته است سعی می‌کند از این سیاست استفاده کند تا ضعف‌های خود درحوزه‌های دیگر را بپوشاند. این کارشناس قرآنی ادامه داد: اینکه برگزاری دو مسابقه قرآن برای نوجوانان یک کار موازی است نکته درستی است اما دلیل نمی‌شود که برای جلوگیری از این موازی‌کاری آموزش و پرورش وارد کار شود چرا که این کار از وظایف آموزش و پرورش نیست؛ بهتر است سازمان اوقاف که مسئول برگزاری مسابقات قرآن است مسئولیت برگزاری مسابقات قرآن شکوفه‌ها و دانش‌آموزی را عهده‌دار باشد و آموزش و پرورش هم به آموزش عمومی قرآن بپردازد.
بازگشت به ليست اخبار